حرکات زیاد جنین نشانه چیست؟

خانه و زندگی بیشتر به مسائل زنان که ستون و بنیاد هر خانه میباشند خواهد پرداخت

حرکات زیاد جنین نشانه چیست؟

۷۷ بازديد

احساس کردن حرکات جنین یکی از لذت های شیرین در دوران بارداری است و این حرکات در طول 9 ماه حاملگی تغییر می کند. اولین نشانه حرکات جنین در سه ماهه دوم شبیه به احساس لرزش است. در سه ماهه سوم بارداری، شما مادر اومایی عزیز لگد و مشت های جنین را نیز احساس می کنید و حتی بعضی از این حرکات از بیرون شکم نیز قابل مشاهده هستند. در اواخر بارداری که جنین کاملا رشد کرده و به یک نوزاد کامل تبدیل شده است میزان حرکات به طور طبیعی کاهش می یابد اما قبل از آن کم شدن حرکت های جنین می تواند نشانه یک مشکل باشد و باید توسط پزشک بررسی شود.

در این مقاله می خواهیم میزان طبیعی و غیر طبیعی حرکات جنین را بررسی کنیم تا با آگاهی بیشتر نسبت به آن اگر احیانا خطری نوزاد شما را تهدید می کند به پزشک مراجعه کنید.

کاهش حرکات جنین در اواخر بارداری طبیعی است؟

سرعت جنبش جنین با نزدیک شدن به زمان زایمان کاهش می یابد. زیرا پوسته رحم بیش از این نمی تواند کشیده شود و جنین آن قدر بزرگ شده است که فضایی برای تکان خوردن ندارد. در این حالت جنین به سمت پایین حرکت می کند تا برای زایمان و ورود به یک دنیای جدید آماده شود. پس با پیشرفت بارداری و نزدیک شدن به پایان نه ماه حاملگی میزان حرکت های جنین کم می شود و این امری طبیعی است.

کاهش جنبش جنین گاهی اوقات که هنوز به هفته های آخر بارداری نرسیده اید می تواند کمی نگران کننده باشد و در این زمان اگر میزان حرکت ها به طور قابل توجهی کم شد باید با پزشک خود تماس بگیرید یا به او مراجعه کنید. پزشک ابتدا سوالاتی می پرسد و شما را معاینه می کند. در این معاینه او ضربان قلب جنین را بررسی کرده یا سونوگرافی انجام می دهد تا مشکلات احتمالی حاملگی را بررسی کند و در صورت لزوم توصیه هایی برای ادامه بارداری سالم به شما می کند. مثلا ممکن است بر حسب شرایط برای شما استراحت مطلق تجویز کند. 

شمارش ضربات جنین

بسیاری از پزشکان به بیماران خود توصیه می کنند هر روز حرکات جنین را در طول یک زمان مشخص بشمارند. شما می توانید در طول بارداری، در طول سه ماهه آخر، روزانه ضربات جنین را شمارش کنید. قاعده کلی شمارش ضربه های متعادل و طبیعی براساس شمارش 10 حرکت، به صورت لگد زدن، چرخیدن و ... در یک دوره دو ساعته می باشد. اگر احساس می کنید حرکات جنین در چند شمارش پشت سر هم کمتر از این مقدار است، باید با پزشک خود تماس بگیرید یا به او مراجعه کنید تا علت آن بررسی شود.

تحریک حرکات جنین

اگر سرتان شلوغ باشد احتمالا متوجه حرکات جنین نمی شوید. اما بهتر است حتی با وجود مشغله زیاد هر روز در طول سه ماهه آخر، زمانی برای تمرکز بر حرکت جنین اختصاص دهید. در این زمان بر روی پهلوی چپ دراز بکشید و به حرکات جنین توجه کنید. نوشیدن یک لیوان آب سرد و یا آبمیوه با شکر باعث تحریک حرکات جنین می شود و اگر جنین خواب باشد او را بیدار کرده و به حرکت در می آورد و  شما می توانید حرکات او را بشمارید. (8 راه بیدار کردن جنین در رحم).

نحوه تشخیص حرکات جنین در بارداری

احساس اولین لرزش ها و لگدهای جنین باعث شادی پدر و مادر در بارداری می شود. با این حال لگدهای جنین گاهی اوقات نیز باعث ناراحتی شما می شود و ممکن است درد هم ایجاد کند، اما نشان دهنده سلامت عمومی جنین است. یک جنین سالم و فعال، از سه ماهه دوم به بعد اغلب لگد می زند و شما این لگدها را کاملا احساس می کنید. تغییرات ناگهانی در کیفیت و میزان لگدهای جنین می تواند نشان دهنده وجود مشکل باشد، به همین دلیل بررسی ضربات جنین امری حیاتی است.

 

شمارشگر حرکات جنین

مراحل بررسی تعداد حرکات جنین توسط مادر

مرحله 1

تا هفته 14 و 16 باردای صبر کنید تا حرکات جنین منظم شوند و بتوانید همه آن ها را تشخیص دهید. اولین حرکت جنین مانند لرزش در معده است. همانطور که ضربه ها مرتب، بیشتر و منظم تر می شوند، آنها را می توان به عنوان حرکات واقعی جنین تعریف کرد. اگر تا ماه پنجم بارداری هیچ حرکتی را احساس نکردید حتما به پزشک خود اطلاع دهید؛ او احتمالا برای اطمینان از سلامتی جنین یک سونوگرافی انجام می دهد و تاریخ دقیق زایمان را نیز در این معاینات تعیین می کند.

مرحله 2

بر روی پهلوی چپ خود دراز بکشید تا حرکات جنین را راحت تر احساس کنید. این موقعیت برای "شمارش ضربه ها" بسیار ایده آل است.

مرحله 3

برای آن که شمارش شما میزان سلامتی جنین را نشان دهد باید در یک مدت مشخص مثلا دو ساعت تعداد ضربه ها را بشمارید. بنابراین بدون برنامه این کار را نکنید زیرا نمی تواند سلامت جنین را به شما نشان دهد. مثلا می توانید یک تایمر تنظیم کنید و ببینید چه مدت طول می کشد تا 10 ضربه را احساس کنید. البته باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که سطح فعالیت جنین های مختلف متفاوت است، اما باید در کمتر از دو ساعت حداقل 10 ضربه را احساس کنید.

اگر 10 ضربه را احساس نکردید، چند ساعت دیگر شمارش را انجام دهید و در صورت کم بودن حرکات به پزشک خود بگویید. توجه داشته باشید که در اوایل بارداری به احتمال زیاد تعداد حرکت هایی که احساس می کنید کمتر خواهد بود و حرکات جنین تا سه ماهه دوم بارداری به طور منظم رخ نمی دهد. البته یک روش آسان هم هست و آن این است که  تمام این مراحل را براحتی با نصب نرم افزار اوما و شمارشگر لگد جنین انجام دهید.

مرحله 4

در نرم افزار بر روی نمودار زمان لازم برای شمارش 10 ضربه را ثبت کنید. جدول شمارش ضربه به شما اجازه می دهد تا دقیقا حرکات جنین را بررسی کنید. برای دقیق تر شدن نمودار، بهتر است روزانه در یک زمان مشخص شمارش را انجام دهید. در قسمت شمارشگر لگد جنین اوما شما براحتی می توانید تمام حرکات جنین را با تاریخ و ساعت و تعداد ضربه در دفترچه هوشمند این نرم افزار ثبت کنید تا بتوانید تعداد ضربات چند روز را با هم مقایسه کنید. 

مرحله 5

پس از یادداشت چند روز متوالی نمودار را به پزشک نشان دهید. در این صورت پزشک می تواند نوع و کیفیت جنبش جنین را بررسی کند و خیال شما را بابت سلامت جنین راحت کند. همچنین بهتر است در مورد تغییر الگوی جنبش جنین، مانند کاهش حرکت او حتما به پزشک گزارش دهید و نسبت به آن بی اهمیت نباشید. یادتان باشد تمام این مراحل براحتی با نرم افزار شمارشگر لگد جنین اوما امکان پذیر است.

توجه توجه:

 دوستان گرامی هم اکنون می توانید اپلیکیشن اوما را از صفحه دانلود اپلیکیشن اوما  دانلود نمایید و اطلاعات خوبی در رابطه با بخش های مختلف آن که در دوران بارداری بسیار کاربردی است، بدست آورید. 

[collapse id=2588]

منبع: سلامت بانوان اوما

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.