برای کاهش خونریزی قاعدگی چه بخوریم؟

خانه و زندگی بیشتر به مسائل زنان که ستون و بنیاد هر خانه میباشند خواهد پرداخت

برای کاهش خونریزی قاعدگی چه بخوریم؟

۱۱۸ بازديد

پریودی امری طبیعی در طول زندگی خانم ها است و وجود آن نشانه سلامتی زن ها می باشد. یک پریود نرمال بین 3 الی 7 روز طول می کشد و در اوایل پریودی فرد نیاز دارد هر 3 الی 4 ساعت یک بار نوار بهداشتی خود را تعویض کند و به مرور که خونریزی سبک می شود تعداد نوارهای مورد نیاز هم کم خواهد شد. اما گاهی به دلایل مختلف ممکن است خانمی دچار خونریزی های سنگین در پریودی شود. در واقع بیش از 20% خانم های بالای 40 سال حداقل یک بار در طول زندگی خونریزی شدید ناشی از قاعدگی یا خونریزی رحم را تجربه کرده اند. در این شرایط برخی از مواد غذایی می تواند به شما کمک کند تا خونریزی را کاهش دهید. در این مقاله می خواهیم مواردی که باعث کاهش خونریزی می شوند را به شما بانوان اومایی عزیز معرفی کنیم. با ما همراه باشید. 

خونریزی سنگین پریودی چیست؟

خونریزی سنگین به خونریزی شدید و طولانی مدت رحم به همراه لخته خون و گرفتگی عضله ها کفته می شود. این نوع خونریزی ها طبیعی نبوده و بیشتر به دلایل هورمونی و پزشکی اتفاق می افتد و باید توسط متخصص بررسی شود.

علائم خونریزی سنگین قاعدگی

اگر نیاز باشد هر یک یا دو ساعت نوار بهداشتی خود را عوض کنید یا قاعدگی شما بیش از 7 روز طول بکشد، قاعدگی شما غیر نرمال یا سنگین می باشد. اگر خونریزی شدید ادامه یابد، می تواند موجب کم خونی، خستگی، ضعف، افسردگی و در بدترین حالت سرطان دهانه رحم شود. 

دلایل خونریزی سنگین قاعدگی

خونریزی های شدید در طول قاعدگی  بیشتر اوقات و بخصوص در نزدیکی یائسگی به دلیل به هم خوردن تعادل هورمونی می باشد . دلایل دیگر قاعدگی های سنگین شامل استرس، از دست دادن مقدار زیادی وزن در اثر رژیم غذایی در مدت زمان کوتاه، بیماری های تیروئید، نابهنجاری بافت های لیفی رحم، عفونت در اطراف لگن، وجود تومور خوش خیم در رحم مثل ضخیم شدن دیواره رحم، عفونت، پیلپ و آندومتر می باشند.

روش های کاهش خونریزی قاعدگی

خونریزی شدید در طول قاعدگی را می توان با استفاده از روش های خانگی درمان کرد. در این جا بهترین روش های درمان خونریزی شدید در طول قاعدگی توضیح داده شده است:

1- زنجبیل و کاهش خونریزی قاعدگی

دمنوش زنجبیل جوشیده در آب باعث جلوگیری از خونریزی شدید می شود. برای بیشتر شدن اثر آرامش بخش زنجبیل می توان دمنوش آن را با شکر یا عسل شیرین کرد. این دمنوش را در طول قاعدگی سه بار در روز بعد از غذا میل کنید.

2- دارچین و کاهش خونریزی قاعدگی

افزودن یک تکه دارچین به چای دم کرده یکی از موثرترین راه های جلوگیری از قاعدگی سنگین است. اگر طرفدار چای نیستید می توانید چند تکه دارچین را در آب بخیسانید و روزی دو بار سه قطره از آن را میل کنید.

3- دانه خردل و کاهش خونریزی قاعدگی

40 گرم دانه خردل خشک شده را آسیاب کنید. هر بار 2 گرم از آن را با یک لیوان شیر مخلوط کرده و روزی دو بار پیش از قاعدگی یا در طول قاعدگی میل کنید. این ترکیب درمانی موثر برای جلوگیری از قاعدگی سنگین است.

4- دانه گشنیز و کاهش خونریزی قاعدگی

20 گرم دانه گشنیز را در 200 میلی لیتر آب بجوشانید. هنگامی که آب آن به ¼ حجم اولیه اش رسید، بگذارید مخلوط سرد شود و سپس میل کنید.

 

کاهش خونریزی قاعدگی

5- چای آویشن و کاهش خونریزی قاعدگی

چند برگ آویشن را به آب جوش بیفزایید و بگذارید 10 دقیقه بجوشد سپس با این آب چای دم کنید. چای آویشن به همراه تکه های یخ در شکم مانند کمپرس آب سرد عمل کرده و مانع از قاعدگی سنگین می شود.

6- گل موز و کاهش خونریزی قاعدگی

خوردن گل موز پخته شده به همراه یک فنجان کشک باعث افزایش پروژسترون و کنترل خونریزی در طول قاعدگی می شود.

7- سنبل هندی و کاهش خونریزی قاعدگی

این روش درمانی موثر از سال ها قبل برای درمان و کاهش خونریزی رحم استفاده می شده است.

8- شیرین بیان و کاهش خونریزی قاعدگی

شیرین بیان را پوست کرده و آسیاب کنید.  3 گرم از پودر این گیاه را با آب برنج خشک مخلوط کرده و 4 الی 5 روز، روزی سه بار آن را میل کنید. شیرین بیان در کاهش قاعدگی شدید بسیار مفید است.

9- انجیر و کاهش خونریزی قاعدگی

شیره ای که از برگ های درخت انجیر گرفته می شود در کاهش قاعدگی شدید بسیار موثر است. دو بار در روز این شیره را همراه با آب میل کنید تا معجزه آن را ببینید.

10- امگا 3 و کاهش خونریزی قاعدگی

مصرف محصولات حیوانی، روغن ماهی و روغن گیاهی و گردو که سرشار از امگا 3 هستند موجب کاهش قاعدگی های سنگین می شود.

11- برگ بامبو و کاهش خونریزی قاعدگی

برگ بامبو و گره های روی ساقه آن ها یکی از بهترین درمان های خانگی برای کاهش خونریزی های سنگین می باشند. جوشانده برگ بامبو را روزی دوبار میل کنید. جوشانده گره ساقه بامبو برای درمان قاعدگی های شدید مناسب است. این جوشانده باعث نظم دادن به قاعدگی نیز می شود.

12- برگ درخت سیب چوبی و کاهش خونریزی قاعدگی

برگ تازه این درخت را با آب گرم مخلوط کرده و میل کنید. میوه این درخت نیز در درمان قاعدگی های شدید موثر است.

13- غذاهای سرشار از منیزیم و کاهش خونریزی قاعدگی

تحقیقات نشان می دهد کمبود منیزیم فاکتوری مهم و تاثیرگذار در ایجاد خونریزی های شدید می باشد. اگر شما نیز دچار پریودی های سنگین هستید غذاهای سرشار از منیزیم مانند دانه کنجد، دانه هندوانه، جو، نارگیل، کدو تنبل و شربت نارنج را در رژیم غذایی خود بگنجانید. منیزیم کافی در بدن باعث جلوگیری از خونریزی شدید میشود.

هشدار در خونریزی شدید قاعدگی

علاوه بر درمان های خانگی برای جلوگیری از خونریزی های سنگین به شما عزیزان آموزش دادیم می توانیداز موارد زیر نیز برای کاهش خونریزی استفاده کنید:

- مصرف بیش از حد منیزیم موجب اسهال می شود و در طول قاعدگی بیشتر شما را اذیت می کند. پس به مقدار متعادل از خوراکی های منیزیم دار استفاده کنید.

- غذاهای سرشار از آهن: غذاهای سرشار از آهن مانند سیب زمینی، تخم کدو، گوشت صدف و شیره در کاهش و درمان قاعدگی های سنگین موثر می باشند.

- پوست درخت انبه: 10 میلی لیتر شیره درخت انبه را با 130 میلی لیتر آب مخلوط کرده و هر یک ساعت یک قاشق چایخوری از آن را میل کنید. شیره تازه یکی از موثرترین راه های درمان خونریزی می باشد.

- چای عناب: 20 گرم برگ عناب را با خرمای قرمز بجوشانید و میل کنید. این ترکیب کمبود خون را جبران کرده و از خونریزی شدید جلوگیری می کند. به علاوه انرژی از دست رفته شما را برمی گرداند. 

- جوشانده گل های زالزالک: 30 گرم زالزالک را با 15 گرم زعفران در آب مخلوط کنید. این مخلوط درمانی موثر برای مشکلات قاعدگی از جمله درد شکم، خروج لخته خون و خونریزی شدید می باشد. جوشانده را در حالت داغ نوش جان نمایید تا تاثیر بیشتری داشته باشد. 

- رژیم غذایی: رژیم غذایی شما در طول پریودی و بهتر است بگوییم در کل چرخه قاعدگی باید سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن مانند منیزیم، آهن و کلسیم باشد. میوه های تازه و سبزیجات را نیز فراموش نکنید. کمبود مواد غذایی در بدن می تواند تاثیر مستقیمی در ایجاد پریودهای سنگین و همراه با دردهای شدید داشته باشد.

در چه صورتی به پزشک مراجعه کنم؟

اگر پس از امتحان روش های خانگی برای کاهش خونریزی، باز هم خونریزی شما در هر پریودی بیش از 7 روز به طول انجامید به پزشک مراجعه کنید تا علت اصلی ان بررسی و در صورت نیاز درمان شود. 

همچنین در صورتی که مشکلات زیر را داشتید به پزشک مراجعه کنید:

  • اگر در قاعدگی های متوالی خونریزی شدید دارید.
  • اگر قاعدگی بیش از 7 روز به طول می انجامد.
  •  اگر ترشحات غیر طبیعی از واژن خارج می شود.
  •  اگر در طول قاعدگی بیش از یک روز خروج لخته خون مشاهده کردید.
  • اگر خونریزی شدید همراه با اسهال و استفراغ است.
  • اگر خونریزی شدید همراه با تب است.
  •  اگر کم خون هستید و به شدت احساس ضعف و خستگی می کنید. 

سخن آخر

خونریزی های شدید می تواند بدن شما را به شدت ضعیف کرده و بخصوص اگر قصد بارداری داشته باشید قدرت بدنی شما برای تحمل بارداری را کاهش می دهد. بنابراین در صورت مشاهده علائم پریودی های سنگین حتما پیگیر درمان آن باشید و در صورت نتیجه نگرفتن از روش های خانگی در کنار یک رژیم غذایی مناسب، حتما به پزشک مراجعه کنید. گاهی این خونریزی ها به دلیل برخی بیماری های هورمونی یا رحمی مانند فیبروم رحم، تومورهای خوش خیم و ... می باشد که باید تحت درمان قرار بگیرند تا عوارض خطرناکی ایجاد نکنند. 

[collapse id=2945]

منبع: سلامت بانوان اوما

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.